Hem till julen

 

Nej, vi flyr, till Thailand. Vi sticker den 17:e och kommer tillbaka på nyårsdan. Det ska bli skönt att slippa allt krimskrams.”

 

Det var en god vän som sa det till mig och jag tänkte att det är tur att vi alla är olika. Själv får jag kämpa för att inte redan i oktober gå ner i källaren och plocka upp min lackröda trappstegsstake från 40-talet, som lyser så vackert i burspråket. De små träänglarna från Erzgebirge som snart tutat i sina lurar i ett sekel dammas av i god tid före första advent, och glödgat vin introduceras i höjd med Mårten Gås. För mig har traditioner med åren blivit omistliga, i en värld som fylls av babbel och bloggar och ytliga människor som säger ointressanta saker. 

 

Traditioner, säger jag, men jag menar snarare spår av levda liv. Jag gillar tanken på att jag har levt rätt många år nu och har en familj och en släkt som lämnat spår efter sig till mig att förvalta. Dessa gamla ting, ibland helt utan pengavärde, betyder att vi alla bildar en stadig kedja bakåt, av minnen och kunskap. Jag läser om samlaren Anders Reimer på sidan 68 som bland sina praktpjäser framhåller ett par salt- och pepparströare i form av två fåglar. ”Utifrån sett är de inte märkvärdiga”, förklarar han, ”men jag har fått dem av min syster som dog ung, och för mig betyder de mycket.” 

 

Antik & Auktion handlar om just de tingen, och det är därför det är så oändligt roligt att jobba i vår värld. Du vet precis vilken passion jag syftar på om du någonsin har varit på en antikmässa, och känt ett fast grepp om armen och fått lyssna på en ivrig antikhandlare som bara måste visa ett visst föremål, bara måste berätta historien bakom. I somras när jag på Helsingborgsmässan strosade omkring med Per-Axel Hyltas fina bok Skånsk allmogekonst under armen blev jag stoppad i en korridor av en för mig helt främmande man som först bad att få titta i boken, och sedan började berätta om sitt livs samling av skånska textilier. 

 

”Saker med historia blir allt viktigare i en tid av trams”, var hans kloka avskedsord när vi så småningom skildes åt. 

 

Välkommen till kunskapens värld – och en riktigt god jul!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0