5 januari 1799

Lördag. Snögade och var något kalt. Eftermiddagen furo vi min man och jag med vagn och vår son med Släda till Valla och tillika med Mamsell Sundell voro faddrar åt Gahmens Son som kallades Carl Gustaf. Dopet förrättades utaf Magister Englund, hvilken sedan följde oss hem och spisade här aftonmåltid. Vår Son for directe från Valla till Krono Spinhuset med en billette från mig till Kamrer Krok för att genast få den stackars Lena Stina Stenberg flyttad från Spinhus aresten ned i Krokens kök som i vår Sons närvaro skedde och skref jag sedan till Lagman Ullholm om frisedel för henne.
Medan vi voro borta hade en av Fru Schantses bröder, som jag tror Gustaf, varit här, förmodeligen för att berätta det Magister Adolph Enebom i morgon skulle Predika uti Bränkyrka som jag af Englund fick veta, men tyvärr eij kunde komma dit, efter vi förut lofvat oss till Mazza. Jag fick ock från Jouveleraren Hofsten hem Schantses infattade portrait, hvilket inlades och i sälskap med en billette affärdades till sin ägarinna. Infattningen som var ganska vacker kostade 19 riksdaler. En refva på min tryckta klädning stoppades. Den trampades af Mamsell Sundell.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0