Årstafrun 8 februari 1799

Ännu tiltog Vinterens grymhet så att man knappast mins en sådan köld varit. Jag sydde på mina kjortelsäckar och tackade Gud för det jag fick vistas uti ett varmt rum samt med Man och Son äga hälsan.
Arabesquen och väggarne uti Röda förmaket slutades nu så att ställningarna utflyttades. Nils Valstedt som med unga folan Fyrra körde grus var både oförsigtig uti körande och olycklig att han körde omkull hvarvid Hästarne skrämdes och Han mot Grindstolpen vid Adolphsberg krossade sitt näsbrusk, hvarföre han måste föras till Fältskär som ordonnerade något botemedell.
Härads dommaren Löfgren och Nämdeman i Ersta voro här och anhölt det min man ville åtaga sig Förmynderskapet för Boderis lilla Dotter Brita Cajsa, hvars hela mödernearf efter deras hålne Boupteckning besteg sig till 13 ½ ricksdaler. Läfgren var rätt full och orerade således med god smak.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0