Vad är VINTAGE?


Nina Hartmann.
Foto: Erik Karlsson


Just nu pågår det en diskussion bland våra medarbetare kring begreppet vintage. Det dyker upp i alla möjliga sammanhang och nivåer, och gäller inte alls längre bara vackert åldrade klädesplagg eller årgångsviner. I A&A:s novembernummer har antikhandlare Nina Hartmann, som driver nätbutiken Vintage by Nina, inrett ett sovrum i vintagetoner. Ninas stil omfattar ”det tidiga 1900-talets enklare möbler, och föremål, gärna i fransk, belgisk eller svensk tappning”, Men för mig står vintage fortfarande främst för mina älskade secondhandkläder, som jag flitigt använder, men som ju inte alltid har så väldigt många decennier på nacken.  Ibland är designern till och med fortfarande i livet. Häromdagen befann jag mig på tal om det på en alldeles äkta haute couturevisning i Paris, under Louvren, och med hela världens alla spjutspetsar till modejournalister på första raden. Med jämna mellanrum blixtrade det till i publiken. När blixtarna blev alldeles extra intensiva viskades det i raderna: det är Jean-Paul Gaultier! Och där satt jag, några meter bort, med hans kappa på mig, ett av mina allra finaste vintage-fynd med 1980-talssnitt.

Vad är vintage för dig? Skriv en kommentar och berätta!

Kommentarer
Postat av: Emilia

Samma sak som för dig :) Jag tycker ordet har börjat tappa sin mening när folk överanvänder det "/

2008-10-25 @ 15:30:47
URL: http://skoholic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0