2 december 1798

Söndag. Mulit och sedan rägn. Till middagen infunne sig här vid Årstad, comminister Molin, Skolmästaren Englund, Regements Commissarien Kindberg, Bränmästaren Viström, Valstedt, Boderus och drängarne 8. till antalet. samt 3. pigor. efven Snickaren Tybeck. De spisade alla tillika med oss sjelfva, vid ett bord, första rätten bestod uti en stor Grytstek af Hästkjött, hvarefter var Kål, Fläsk, Risgrynskakor: Smör, bröd, bränvin och dricka förstås af sig sjelft skulle då vara till början och slut. Alla funno steken smaka ganska väl.
Om aftonen spelade vi en stund troi sept och voro Prästerna här qvar till kl:12 då om hvarjehanda raisonnerades.
Jag hade en fatale hosta och efven ont i hufvudet af förkylning då jag förra thorsdagen for öfver sjön från Holmen.


Kommentarer
Postat av: Eva

Trevlig idé! Har nyligen läst Lars Widdings böcker om Årstafrun, så hon är aktuell för mig.

Jag älskar 1700-talet!

2008-12-03 @ 23:15:20
Postat av: Gunilla

Vilken kul idé! Nu ska jag för första gången läsa en blogg!

2008-12-04 @ 13:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0