Stoppa pressarna!

 

Det är inte ofta jag dammar av den klassiska uppmaningen ”STOPPA PRESSARNA” men jag gör det nu, när förre intendenten på Nationalmuseum Lars Sjöberg blåser i stridshornet och varnar för en förestående utförsäljning av en rad statliga kulturfastigheter. Försäljningen ska ske på öppna marknaden. Obegripligt nog har det – hittills – inte knystats mycket om detta, kanske för att projektet är för stort och ogripbart. Men låt oss då göra det hela konkret: bläddra till sidan 28 och njut av ett av objekten, Lövstabruk i norra Uppland. Kungagraven i Kivik finns också på listan, liksom Hovdala utanför Höör och såväl Enångers som Trönös gamla kyrkor. Med flera, med flera.

 

Den flera hundra sidor långa utredningen, som du hittar HÄR, menar att objekt som inte bidrar till ”berättelsen om statens historia” bör säljas. Lövstabruk, till exempel, tillhör järnbruken, som har tillkommit på privat initiativ och därför faller utanför ramen. 

 

Lars Sjöberg ringer mig från ett annat av de berörda objekten, barockslottet Mälsåker på Selaön i Mälaren, och väser när jag citerar byråkratsvenskan i utredningen: 

 

– Men det blir ju väldigt konstigt om man inte intresserar sig för en av de viktigaste källorna till Sveriges ekonomi, järnbruken. Man är intresserad av det kungliga men inte av landets driftiga familjer? Vad består då ett land av, om inte dess invånare?

 

Alla som känner Lars Sjöberg vet att han inte nöjer sig med att klädsamt höja kampflaggan. I dagarna har han ett möte med Riksantikvarieämbetet där han återigen tänker föreslå en svensk modell för en ”National Trust” enligt brittisk förebild, alltså en sammanslutning där näringsliv och privatpersoner kan gå samman och rädda kulturvärden till eftervärlden. Tanken är att minska risken att byggnaderna hamnar
i fel händer.

 

– Jag tror att tiden är mogen nu. Detta kommer att bli en stor fråga i nästa val: Vilka partier står bakom ett bevarande av vår gemensamma historia? Jag är övertygad om att svaret blir: Alla. Antik & Auktion kommer självklart att noga följa utvecklingen av detta. 

 

Vi ses i vår monter C06:21 på Antikmässan i Älvsjö den 13–17 februari!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0