Miró, en halstablett och bokhandlaren i Palma

I helgen befann jag mig ständigt ungefär tio minuters gångväg från Joan och Pilar Mirós forna hem, nu omgjort till museum: Fundacion Pilar y Joan Miró. Det ligger på Mallorca, barndomsö till såväl Mirós mamma som hustru, Pilar Juncosa. Men hur jag än bar mig åt hamnade jag någon annanstans, på mässa i La Seu till exempel, ett av världens största kyrkorum i centrala Palma. Kyrkan lär ha kommit till när Jakob I på 1200-talet lovade Gud en magnifik katedral i utbyte mot att hans seglats till ön blev lyckad. Platsen för katedralen var redan upptagen av en moské, som jämnades med marken. Alltså blickar jag mot Mecka, när jag med rödkantade ögon kisar upp mot altaret långt där framme. För vid det här laget hade jag åkt på en dunderförkylning, och kom inte närmare Miró än skulpturen "Personatge", som jag slog mig ner vid för att leta fram en Fishermans friend. Den pryder Plaza de la Reina, ingången till ett myller av smala gränder och små torg. Där stötte jag också på en brittisk antikvariatbokhandlare, som förklarade att han flyttat till Palma eftersom hans landsmän, britterna, visserligen ofta hade universitetsutbildning men trots detta inte begrep något alls om världen. Återkommer till honom!


Kommentarer
Postat av: niklas

Finns det inte ett Miró-museum i Barcelona också?



Är ju lite pinsamt att erkänna att jag är så disträ att jag inte kommer ihåg vilket konstnärsmuseum jag besökte i Barcelona, men kan nästan svära på att var Miró.

2008-09-24 @ 09:46:10
Postat av: Sexy lingerie

Good post!I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!Waiting for next post!

2012-05-16 @ 01:25:56
URL: http://www.utopia5230.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0