Årstafrun 31 martii 1799

Gott och vackert väder men om aftonen bra kalt. Till middagen spisade här Öfverste Gedda med sin fru. Major Pahlen, Capitaine Bergenstråle, lieut: von Vendell, hvilka alla klockan mot 6 hänfuro, men till aftonen qvarblefve Öfverstinnan Ruuth. Kammarjunkaren Nordenstolpe med Dess fru, Konglige Secret: Schoerbing med fru. Expeditions Secreteraren Henric Vilhelm Iserhjelm. Hofrätts Rådet Ehrenheim. Capitaine Fred von Schantz, Fendric Hjulhammar, Assessor Möller och Herr Vesterstråle. Baron Adelssvärd samt Doctor Asplund spisade ock här middag men furo uti skymningen til Staden.
Min Käre man var ganska matt och dålig med vad dock hela dagen uppe, utan att förtära det ringaste.Jag hade rätt infame hufvudverk och ofta rysningar så, att jag med möda visade mig munter. Fendric Zettervall var här på eftermiddagen. 7 främmande Laquaier och drängar finge efven välfägnad tillika med vår snickare och Stenius som vid bordet uppassade.
Jungfru Holm rustade rätt bra med matlagningen och hade ringa hjelp. Jag var inne rätt sysselsatt att efterse ordningen men hade dock liten tranguillité med de främmande ett par timmar roade sig vid spelborden. Inalles voro sälskapet med oss 3 och Herr Kindberg ett antal af 22 personer utom domestiquer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0