Årstafrun 21 martii 1799

Det aldra vackraste väder, men nog kalt. Min Käre Man var på förmiddagen till staden hos Landshöfdingen med medaillerne. Jag tvättade fönstren i stora salen och alla blomkrukorna som af den grufveliga Målare stänkningen, mögell, kalk och dam voro så öfverklädda att man eij såg hvaraf alt var gjordt. Målaren hängick middagstiden. Mot aftonen utröjdes ställningar och snickaren värktyg utur Salen. Alla contrefaits peckades in i gula kammaren. Uti skymningen kom Kamrer Hasselblad med sin Svåger, Länsman Markander och Nämndeman i Ersta hit, i tancka att för Billes skulld hos Hasselblad försegla Bränneriet med hvad deruti fants, men som det med rätta till hörer min man, så var deras resa förgäfves i den vägen sade Karin. Lena och Bleckerts  dotter skurade förmaken och der begge små rummen.
Herr Kindberg mol caffée åt mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0