Obamas antikviteter

I febrig väntan på att Barack Obama ska bli USA:s 44:e president vandrar jag runt i det Ovala rummet. Det är min lokaltidning Sydsvenska Dagbladet som via Vita husets museum ger mig den möjligheten. Jag kan till exempel klicka på skrivbordet och konstatera att detta är gjort av ek som kommer från skeppet Resolute. Bordet skänktes redan 1880 av drottning Victoria. Tre byster finns i rummet, av Winston Churchill, Dwight D Eisenhower och Abraham Lincoln. (Den sistnämnda har figurerat ovanligt mycket på sistone eftersom hans omvittnade vältalighet ju lär vara något som har inspirerat Obama.) Mattan är dock ingen antikvitet: varje president väljer sin matta. Den som ligger just nu är vald av Laura Bush, som låtit sig inspireras av solen. Må den för övrigt skina över Barack Obamas tid i detta historiska rum!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0