Årstafrun 7 aprill 1799

Uphålsväder men eij klart. Vår son som lofvadt i god tid på på morgonen hemkoma väntadee förgäfves tils min käre man och jag begge af ledsnad klockan efter 2 satte oss att sofva. Han hemkom då klockan 4, ännu fastande, ty oförmodelig måste han upföra Kyrckoparaden till till Johannes kyrcka, sedan gick han till bagaren Landby för att låna hans ofanteligt stora svarta häst för att rida hit hem, men hvilken efter många förskräckeliga språng och satser, af vår son måste qvarlämnas i före detta Billes stall; och den stackars gossen derifrån gå till fots i den djupa snön ofver sjön. Han åt med en häftighet som oroade mig. Litet efter att han spisat hitkommo begge Herrar Vesterstråle hvilka här drucko thée vatten.Klockan 7 följdes de, min son och jag åt, uti slädar, till staden. Från Billes hemkördes min sons släda utaf snickaren Lundberg och Hans Abraham satte sig där åter till Häst, på Landbys stora Camel, samt följde jag med honom , så väl till Landby som sedan hem till dess qvarter i Trumpetare backen. Derifrån msåte jag efter löfte fara upp till Vesterstråle för att dröija en timme och äta en smörgås, och kom jag lyckligt hem klockan litet efter 10.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0