Tänker hon hoppa?


Stillbild ur Johanna Billings video "Where she is at".

Intressantast just nu på Malmö Konsthall är Johanna Billings utställning "This is how we walk on the moon". Bland hennes videoinstallationer fastnade jag framför filmen "Where she is at" från 2001. En kvinna i bikini klättrar längst upp i hopptornet på badplatsen. Tvekar. Står där länge. Hasar sig ut på utsidan av räcket. Tittar ner. Det känns mer och mer störigt ju längre
tiden går. Och den går. Länge. Ska hon hoppa? Vill jag att hon ska hoppa? Hur ska det gå? Det är omöjligt att gå vidare utan att få ett svar. Hoppar hon någonsin? Det kan jag tyvärr inte avslöja. Utställningen pågår till och med den 16 november, inträdet är gratis.


Kommentarer
Postat av: torsten

Var och såg det också och fastnade framför den filmen. Riktigt enerverande! Jag skall väl inte heller avslöja hur det slutade, men filmen rullade om och om igen och det blir ju lite valuta för väntandet på slutet. Snyggt filmat hursomhlst. Såg du filmen i rummet intill då? Jag tänkte på den seglingsfilmen? Den var lite svårare att förstå tankegångarna med tycker jag.

2008-10-23 @ 23:23:29
Postat av: Birgitta

Ja, visst var det enerverande! Och nästan lite obehagligt. Jag började titta på seglingsfilmen, men blev inte tillräckligt fängslad av den, kanske kom det en poäng på slutet som jag missade. Kanske går jag tillbaka igen och ger den en chans till!

2008-10-24 @ 11:49:29
Postat av: torsten

Nej, var ingen riktig poäng i den på samma sätt som i badhoppsfilmen, tror det mer var en allmän känsla den var tänkt att förmedla, även om jag skall vara uppriktig och kanske inte heller förstod.

2008-10-26 @ 20:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0