Låt färgen härda och stormkoka aldrig silver

Ni som har läst senaste numret av Antik&Auktion la kanske märke till den vackra jugendkastrullen på sidan 25, som för övrigt snabbt köptes av en målmedveten ryska, berättade Fenix Antik i förra veckan. I bildtexten kommer jag med tipset att lätt sjuda mjölken eller smälta smöret i silverkastruller men ber att få tillägga; stormkoka helst inget även om silver inte smälter i första taget, utan vid närmare 900 grader. Trähandtaget kan ta skada. Kastrullen är vacker som den är, servera den nykokta potatisen i den, insvept i ren handuk av bomull.
Jag har drabbats av den vita vågen och målat om mormors matbord i gustaviansk stil som hade dyster gul/vit nyans från tidigt 1900-tal. Jag kunde inte motstå äggoljetempera i benvit kulör.
Hoppsan, färgen sög upp det röda vinet som spilldes vid en middag veckan därpå och fläckarna blev permanenta. Rådet från färgexperterna på Ovolin är vänta flera veckor innan bordsytan får användas, så att färgen får härda. Detta gäller även linoljan. I senaste Antik&Auktion på sidan 35 ger jag rådet att snabbt torka upp fläckarna på bordsytan som målats med linolja men jag syftade egentligen på äggoljetempera. Personalen på Ovolin hälsar att även linolja som härdat tål spillda droppar. Tvätta bara med såpa så löser det sig men låt helst färgen härda ordentligt innan det dukas upp till vilda höstmiddagar.
Foto: Malte Danielsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0