Mot Vita huset!

Jag har varit i Washington D.C men jag har aldrig varit inne i Vita Huset. Och av allt att döma kommer jag heller aldrig att med egna ögon få uppleva Porslinsrummet, eller Röda salongen, eftersom man i princip endast släpper in amerikanska turister, och då i organiserade grupper om tio personer. Men det finns ju filmer, och litteratur! På antikvariat i London fann jag en gång en underbar bok som Jackie Kennedys ”social secretary” skrivit om sina år innanför dessa magiska väggar. Här finns klenoder för miljoner, så klart, och minnen från varenda administration sedan John Adams tid, den förste president som verkligen bodde här – George Washington lät ju bara bygga huset, med start 1792. Arkitekten hette James Hoban och stilen är nyklassicistisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0