Till försommarens middagar

Lyssnar ibland till Karsten Thurfjell i samband med "Meny" på radions P1. Han brukar presentera drycken med entusiastisk och saklig ton. Vid ett tillfälle i våras snackade han om vita viner och jag skrev frenetiskt ner Systembolagets siffror. Nu måste jag ju smaka dem också. Ska hålla en vinprovning för tjugo väninnor i grannskapet nästa vecka och jag kan inget om vin, absolut inget. Det får bli några vita sorter. Så nu läser jag för fullt om Sauvignon Blanc, Muscadet, Gewürztraminer, Muscat, Chardonnay och Riesling.

image52 
Jag älskar udda glas, även om det är vanliga modeller. I mitten ett skärslipat glas från serien "Bror". Längst till höger står "Diamant" och längst till vänster ett ölglas med ålder, kanske sent 1800-tal eventuellt tidigt 1900-tal. Fast helst vill jag har riktigt gamla svenska glas, de är skamligt billiga på auktion. Jag ska visa er efter kvalitetsauktionerna som hålls om tio dagar. Missa inte dem!

image53

Vilka rustika bestick! Med dessa vill jag mumsa såväl grillat som sill i sommar. Stora knivblad från Eskilstuna, kanske lite korta träskaft. En skön känsla av 1800-tal.

image54image55 Foto Charlotte Breimer Törnqvist

Vilken skojig bok! Författad med hjälp av grevinnor och andra adelsdamer.
"Den perfekta värdinnan" är utgiven av Husmodern genom Åhlén&Åkerlunds förlag 1936


Samtliga föremål finns hos Enebybergs Antik i Danderyd.


Kommentarer
Postat av: Hermes Birkin

Bra artikel, ser fram emot uppdateringar. ihållande uppmärksamhet

2012-05-11 @ 02:25:28
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com/
Postat av: replica Louis Vuitton handbags

Kunde jag lägga till en bild hade jag gjort det. ihållande uppmärksamhet

2012-05-12 @ 03:43:49
URL: http://www.hotstylehandbags.com
Postat av: Sexy lingerie

Good post!I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!Waiting for next post!

2012-05-16 @ 01:20:24
URL: http://www.utopia5230.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0